Medicab x MKCM

Funnelmarketing voor therapeutische sauna's

Social media advertising x Email Marketing x Marketing Automation

Leestijd: 10 minuten

Over Medicab

Medicab is is al ruim 15 jaar actief met import, productie en verkoop van infraroodcabines. De gemeenschappelijke factor van al hun sauna's is het leveren van een betaalbare toegevoegde waarde voor spier- en gewrichtsproblematiek en ontspanning en/of gemak in eigen huis & tuin.

Het Doel

Voor de samenwerking met MKCM, verzamelde Medicab uitsluitend leads via Google Ads. Echter merkten ze dat de leads hier steeds duurder werden. Eigenaar Fred gaf aan dat ze bij Medicab alles wisten over Google Ads, maar nog nooit kaas hadden gegeten van social media. Met de kennis van social media van MKCM, was dit een ideale match voor Medicab om ook dit kanaal te ontdekken. Kan MKCM via social media (relatief) goedkope leads werven, die ook nog eens gaan converteren naar een aankoop?

Het Plan

Verkeer via social media is ander verkeer dan verkeer via Google Ads. Op Google bevindt zich verkeer met een actieve behoefte; zij zijn actief op zoek naar een oplossing voor hun behoefte. Op social media bevinden zich mensen met een latente behoefte, dit betekent dat zij een behoefte hebben, maar zelf niet bewust zijn van deze behoefte.

Social Ads

Daarom is er een andere aanpak vereist om deze doelgroep te benaderen. MKCM heeft een e-magazine laten ontwikkelen waarin de voordelen van de infrarood sauna belicht worden. Deze is middels een leadcampagne aangeboden aan de doelgroep op social media. In ruil voor het e-magazine, ontvangen wij de naam en emailadres van de lead. Zo komt men in onze funnel.

Email marketing

De funnel bestaat verder uit diverse mails. Hierin bestaat het eerste gedeelte uit mails over het e-magazine: we leveren het e-magazine aan, sturen eventueel een reminder wanneer ze nog niet geklikt hebben en vragen achteraf wat ze ervan vonden.

Het tweede gedeelte gaat in op de inhoud. Hierbij onderscheiden we de content in twee categorieën: het product en de lead. De mails gaan onder andere over de stralers in de sauna, de geschiedenis en het energieverbruik. Dit zijn onderwerpen die betrekking hebben op het product, maar er zijn mails met storytelling over zout, zonlicht en virusscanners, deze mails spelen op een leuke manier in op problemen en behoeftes van de leads.

Iedere mail bestaat uit korte verdieping op een onderwerp en vervolgens kan men doorklikken naar een aparte landingspagina voor uitgebreidere informatie over dit onderwerp. Op iedere pagina is dezelfde call-to-action te vinden: laat je telefoonnummer achter om gebeld te worden door onze adviseurs, of vul het aanvraagformulier in voor je eigen infrarood sauna. De hele funnel is erop gericht om de lead één van deze twee acties uit te laten voeren. Als men dit doet, is zij vervolgens een SQL: Sales Qualified Lead.

Iedere lead die uiteindelijk niet een SQL wordt, komt in het derde gedeelte van de funnel. In dit gedeelte schotelen we de leads een enquête voor waarbij we vragen naar hun ervaring met ons bedrijf, de mails, het e-magazine en waarom ze niet doorgepakt hebben richting een aankoop. Hier halen we waardevolle inzichten uit om de funnel mee te optimaliseren.

Marketing Automation

De funnel is volledig geautomatiseerd; leads komen automatisch in het emailmarketingsysteem wanneer zij zich aanmelden op social media, ze krijgen automatisch de mails op het juiste moment en wanneer iemand de uiteindelijke call-to-action voltooid, krijgen de adviseurs direct een mail met alle gegevens van de lead. Zodra iemand een terugbelverzoek of aanvraag heeft gedaan, gaat men automatisch uit de funnel en krijgen zij geen marketing mails meer.

Sales

De marketing van MKCM houdt hier op, de adviseurs van Medicab zijn aanzet en gaan de lead helpen bij hun verzoek. Hier komen uiteindelijk de definitieve orders uit.

De Resultaten

De Medicab funnel draait al minimaal twee jaar, maar om tot zijn succes te komen heeft hij een aantal aantal optimalisaties doorgevoerd gekregen.

Funnel 1.0

Zo startten we met een eerste opzet; de Funnel 1.0, waarbij we met €1000 advertentiebudget leads hebben verzameld en deze helemaal door de funnel hebben laten lopen. Hieruit bleek dat we veel leads hadden die al reeds in het bezit waren van een infrarood sauna. Het had daarom geen zin om hen te sturen richting een aankoop, maar we konden hen wel segmenteren.

Funnel 2.0

Daaruit kwam Funnel 2.0. Hierbij segmenteerden we leads bij het invullen van het formulier op social media.

We vroegen hen of ze van plan waren om binnen drie maanden een infrarood sauna aan te schaffen. De opties waren: Ja, Nee en Ik heb er al één. Iedereen die voor de derde optie koos, kwam in een aparte funnel die volledig gericht was op de accessoires van de sauna. De andere twee opties zorgde ook voor segmentatie; men die koos voor ''Ja'', ging in een hoger tempo door de funnel dan men die koos voor ''Nee''.

Op deze manier probeerden we sneller koopklare leads aan te kunnen leveren bij de adviseurs. In Funnel 2.0 verzamelden we voor €2000 aan leads.

Funnel 3.0

In Funnel 3.0 stapten we af van de segmentatie en gingen we terug naar één krachtige funnel.

De storytelling mails werden toegevoegd aan deze funnel en veranderde de volgorde van de mails. Deze funnel draait consistent sinds juli 2023 met €50 per dag op social media voor het verzamelen van leads.

Hieronder de KPI's in 2023.

  • €1000 budget
    • 326 leads / €3,07 CPL
  • 16 SQL's
  • 2 sales
  • €2000 budget
    • 926 leads / €2,14 CPL
  • 27 SQL's
  • 9 sales
  • ROAS: 7,77
  • ROI: 2,59
  • 3434 leads, met €2,80 CPL
  • 150 SQL's
  • 59 sales, met een omzetwaarde van €136.901
  • ROI: 8,6

Na een aantal optimalisaties heeft de Medicab funnel de slag te pakken. Hij zorgt consistent voor relevante leads, SQL's en sales. Momenteel werkt MKCM aan het vertalen van de complete funnel zodat hij ook uitgerold kan worden in Duitsland.

Testimonial

Ook door het dak gaan met je digitale marketing?

Kies direct een moment in mijn agenda om te bellen of vul het contactformulier in